U en alcohol

Alcoholvrij drinken

Demo behandeling

Overstappen op alcoholvrij bier?

'Mag ik wel alcoholvrij bier drinken?'

Overstappen op alcoholvrij bier lijkt een goede stap als men wil stoppen of minderen met alcohol.
Toch kun je hier vraagtekens bij plaatsen. De gewoonte van het drinken van bier in die situaties die u gewend bent, al gaat het om alcoholvrij bier, doorbreekt u hiermee namelijk niet. En daar gaat het juist om!
De verandering in gewoontegedrag is dan zo minimaal, dat het terugschakelen naar gewoon bier vaak een kleine stap is.
Toch kan in sommige situaties het alcoholvrije bier wel een hulpmiddel zijn om minder te drinken. Het is dus handig om niet klakkeloos bier te vervangen door alcoholvrij bier, maar weloverwogen te beslissen óf en wanneer u alcoholvrij bier wilt drinken.
Terug

Recepten en tips voor alcoholvrije dranken 

Pas op met koffie, in verband met slecht slapen! Sapjes zijn goede vervangers voor alcohol of koffie. Bijvoorbeeld appel- of sinaasappelsap, grapefruitsap of verschillende sap-mixen. Houdt u meer van hartige en pittige dranken, dan is tomatensap, eventueel met peper en zout, een goed alternatief. Misschien zijn er ook andere groentedranken die u lekker vindt. U moet even uitproberen wat u zelf het lekkerste vindt. Probeer eens iets nieuws!

Hieronder verschillende recepten voor lekkere drankjes zonder alcohol:

Honing-ijsthee Nodig: 1 zakje citroenthee, 4 kruidnagels, 5 eetllepels acaciahoning, 3 dl. rode druivensap en een trosje witte druiven.
Breng 7 dl. water aan de kook en zet hiermee een pot citroenthee. 4 minuten laten trekken en overschenken in een kan. Roer er de overige ingrediënten door en laat de thee afkoelen. Zet de kan gedurende 3 uur in de koelkast. Verwijder de kruidnagels, voeg evt. wat suiker toe. Serveer de drank in theeglazen en garneer met enkele druiven aan een trosje.

Cerise-mix Meng in een literkan met deksel: 7 dl. Kersensap, 3 dl. Ginger-ale, 3 sorbetlepels suikersiroop en citroensap naar smaak. 
Voeg nog wat siroop of citroensap toe. Serveer het drankje koud in longdrinkglazen. Garneer evt. met een partje sinaasappel en een witte druif aan een spietje.

Warme Punch Vermeng 5 dl. rode druivensap met 2 dl. rode bessensap en het sap van een halve citroen. Voeg een stukje citroenschil, een stukje pijpkaneel, suiker naar smaak en een handvol blauwe rozijnen toe. Laat de drank op een laag pitje heet worden. Verwijder kaneel en citroenschil en schenk de drank in hittebestendige glazen.

Serveertips:
Als tafeldrank kunnen rode en witte druivensap worden geschonken. Bij rood vlees past rode druivensap, bij vis past witte druivensap.
Veel mensen vinden ook appelsap, tonic en mineraalwater heerlijke tafeldranken.
In veel landen is het heel gebruikelijk om een karaf water op tafel te zetten.

Ook bij alcoholvrije drankjes is het goed om aandacht te besteden aan het glaswerk. Dat maakt het leuker. Serveer een longdrink in een hoog glas zonder voet, andere sappen en mixdrankjes in een wijnglas. Mousserende sappen kunnen in een champagneglas, dat ziet er feestelijk uit. Eventueel kunt u het ook versieren, bijvoorbeeld met een schijfje citroen of een suikerrandje. Doop hiervoor de glasrand eerst even in de limonadesiroop.

Op het forum zijn ook alcoholvrije drankjes aanbevolen. Een greep uit de ideeën:

  • thee, venkelthee en kamille
  • gemberthee, recept voor 1 liter: zes tot acht stukjes verse gember,  twee schijfjes citroen, heet water, flink laten trekken.
  • water, met en zonder bubbels
  • caffeïnevrije koffie
  • tomatensap met peper en zout
  • karnemelk met tikje suikervrije oploslimonade
  • koffie verkeerd: half koffie, half warme opgeklopte melk
  • tomatengroentesap met tabasco en kruidenzout
  • half bitter-lemon, half jus d'orange

Voor meer inspiratie kunt u ook een kijkje nemen bij Happy Drinks

Terug

Alcohol in het eten

'Ik ben gestopt met drinken maar in veel recepten gebruik ik wel wijn. Klopt het dat die wijn verdampt door het koken?'

Voor het gedeeltelijk verdampen van alcohol is het belangrijk dat het gerecht een kookpunt bereikt. Maar nog belangrijker is het aantal minuten dat het gerecht kookt of pruttelt, want alcohol verdampt nooit helemaal bij het koken. Hieronder treft u verdampingspercentages aan in combinatie met de manier van koken. Ook geldt: hoe meer alcohol u in het gerecht doet, hoe meer alcohol er achter blijft.

Om u een indruk te geven van de verdamppercentages: als u een gerecht even laat koken is 15% van de alcohol verdampt. Bij flamberen verdampt 25%. Na 15 minuten laten pruttelen is 60% van de alcohol weg. Na 1 uur koken 75%.  In alle gevallen blijft er alcohol in het gerecht achter. Daarnaast verdampt sterke drank niet sneller dan bier of wijn.

Als u wilt stoppen met drinken of als u kookt voor kinderen is het dus raadzaam om attent te zijn op alcohol in gerechten.
Terug