Stoppen, minderen?

Een nieuwe gewoonte

Demo behandeling

Een nieuwe gewoonte

Om te kiezen voor minder drinken of stoppen met drinken moet u naar uzelf kunnen kijken en in staat zijn te onderzoeken wanneer, hoeveel en waarom u drinkt. Het eerste deel van deze internetbehandeling is gericht op het onderzoeken van uw drinkgewoonte. Het tweede deel is gericht op veranderen: minder drinken of stoppen met drinken.

Om te kunnen veranderen is het belangrijk dat u eerst uw drinkgewoonte goed kent. U moet weten wat uw persoonlijke risico's en valkuilen zijn. Dit gaat u eerst onderzoeken: wanneer loop ik het meeste risico dat ik (overmatig) ga drinken?

  • Wat zijn mijn risicosituaties? In welke situaties heb ik vaak zin in drinken?
  • Wat zijn mijn risicogedachten? Waarmee overtuig ik mezelf vaak om te gaan drinken of om meer te gaan drinken dan ik me had voorgenomen?
  • Wat zijn mijn risicogevoelens? In welke stemming heb ik veel zin in drinken en welke gevoelens wil ik soms 'wegdrinken'?
  • Wat is mijn risicogedrag? Waarmee houd ik mijn drinken in stand?

Als u uw risico's en valkuilen kent, kunt u uw gewoonte vervolgens doorbreken. U leert voorspellen wanneer u veel zin in drinken krijgt en wat u in dat geval kunt doen. 
Om te kunnen stoppen met (overmatig) drinken is het verstandig om die vaste, ingesleten patronen rondom uw gewoonte te veranderen. Een nieuwe gewoonte aanleren kost tijd en aandacht.
In het tweede deel van internetbehandeling leert u stap voor stap hoe u dat doet.

Een voorbeeld:
U bent gewend om te drinken wanneer u in een neerslachtige stemming bent. Als u wat gedronken heeft, voelt u zich minder somber. Drinken om dit vervelende gevoel te verminderen, is een ingesleten gewoonte geworden. Van uw sombere stemming krijgt u nu zin in drinken. Dat hebt u uzelf, zij het onbedoeld, aangeleerd. U leert deze gewoontes herkennen en - in plaats van te gaan drinken - iets anders te doen met dit neerslachtige gevoel. Na verloop van tijd leert u om op een andere manier om te gaan met een somber gevoel, de nieuwe aanpak wordt een nieuwe gewoonte.

Nog een voorbeeld:
U komt thuis van uw werk, hangt uw jas op, loopt naar de koelkast en pakt een biertje. Dit gaat elke dag zo. U heeft het uzelf, zij het onbewust, aangeleerd. Het is een automatisme geworden waar u nauwelijks meer bij stilstaat. Het thuiskomen na het werk is dus de risicosituatie. Als u zich hiervan bewust wordt, valt het automatisme te doorbreken. Dit vergt oplettendheid, want oude gewoontes hebben soms de neiging om weer de kop op  te steken als je niet oplet.

Internetbehandeling helpt u uw risicomomenten en automatismen te herkennen en te doorbreken. Het nieuwe gedrag, de nieuwe aanpak wordt langzamerhand een nieuwe gewoonte.

Meteen beginnen
U kunt natuurlijk al meteen beginnen met het veranderen van die automatismen, uw vaste gewoontes doorbreken, nieuwe gewoontes aanleren. Ga al vast eens experimenteren met ander gedrag, en kijk wat dit u oplevert. Doorbreek de vaste gewoonte.
Heeft u al een idee hoe u dat zou willen doen? Ga dan meteen aan de slag. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van hoe u dat zou kunnen aanpakken.

Varieer met het soort drank. Drinkt u bijvoorbeeld altijd bier uit een pijpje? Vervang dit dan eens door een ander merk bier, door een ander formaat fles of glas, of een ander soort drankje.

Waar drinkt u uit? Heeft u een lievelingsglas? Vervang dit dan eens door een ander soort of maat glas.

Op welk tijdstip drinkt u meestal, heeft u daar een vaste gewoonte in? Misschien kunt u daarin eens testen wat er gebeurt, hoe is het om op een ander tijdstip te drinken dan u gewend bent. Stel u drinkt bijvoorbeeld altijd bij het koken, probeer eens om dit uit te stellen tot het eten klaar is. Of tot na het eten. Of spreek met uzelf af dat u voor of na een bepaald uur niet meer mag drinken.

Drinkt u wel eens een dag niet? Dat kan een goed gedragsexperiment zijn. Spreek met uzelf af om een hele dag niet te drinken. Hoe zou dat bevallen? Gewoon doen, dan merkt u vanzelf hoe dit bevalt. (Acuut stoppen met drinken is niet aan te bevelen als u ontwenning verwacht, lees hierover meer bij ontwenning)

Waar drinkt u meestal? U kunt ook variëren in de plek waar u drinkt. Heeft u een vaste stoel, een vaste plek in het café, doorbreek dan uw gewoonte. Maak het uzelf wat minder comfortabel, ga bijvoorbeeld aan de keukentafel zitten, of kies een ander café of andere tafel.

In Alcoholdebaas-Kort begint u direct met de gedragsverandering, het aanleren van de nieuwe gewoonte. U kunt hiervoor kiezen als u al toe bent aan directe verandering, minderen of stoppen met drinken

'Ik heb het wel gemerkt, mensen zijn toch gewoontedieren. Ik was het zo gewend, elke avond mijn eigen flesje witte wijn, in een groot glas, lekker in mijn luie stoel met een boekje. Dat heb ik echt moeten loslaten, ik heb die stoel op een andere plek gezet en witte wijn, dat koop ik gewoon helemaal niet meer, dan raak ik de maat kwijt. Als ik nu toch wil drinken, dan hou ik het op een klein glas rode wijn, en ik drink alleen nog bij een etentje of feestje.'
Chantal, 34 jaar.